Határtalanul Pályázatok

Beszámoló

Határtalanul! program

 

Az Adriai-tengernél járt a 7. a osztály

 

„Tiszteld a múltat, hogy érthesd a jelent, és munkálkodhass a jövőn.”

                                                                                     Széchenyi István

      2019 márciusában jelent meg a Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek pályázat, melyre jelentkeztünk.

      A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által meghirdetett Határtalanul! program keretében egyhetes tanulmányi kiránduláson vettünk részt szeptemberben.

      Az utazás célja volt a külhoni magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővítése. Fontosnak tartottuk, hogy a tanulók megismerjenek olyan magyar területeket, emlékhelyeket, melyek Trianon után Magyarország határain kívül kerültek.

 

„Volt egyszer egy ország,

ahol élt a magyar.

A Kárpátok védték,

ha jött a zivatar.

 

Az idők folyamán

ráéheztek mások,

Széjjeldarabolták

Nagy-Magyarországot…”

 

Közösen kicsit újraéltük történelmünket.

Otthonról hazamentünk, hiszen magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában jártunk Szlovéniában és Horvátországban.

A Rákóczi-emlékév kapcsán felkerestünk olyan helyszíneket, melyek a családhoz, illetve a szabadságharc eseményeihez köthetők. A gyerekek előtt megelevenedtek a történelem lapjai, a Rákócziak kora. 6. osztályban már tanultak a szabadságharcról, de most kézzelfogható valósággá váltak, amiről eddig csak olvastak.

Lendva, Bántornya, Ptuj, Trakostyán és Szamobor érintésével végül Fiumébe érkeztünk. Felkerestük a Kvarner-öböl magyar vonatkozású emlékeit. Történelmi körutazásunk Varasd és Csáktornya megtekintésével ért véget.

Fakultatív programként megcsodáltuk a dobronaki Orchidea-farmot, ahol 160 féle orchideát termesztenek.

Választható programként 3 órás adriai hajókiránduláson vettünk részt. Hajónk Abbáziából indult. Az időjárás kegyes volt hozzánk, így közben megálltunk fürödni a délre található Medveja kavicsos strandján. Fürödni kétszer volt alkalmunk szebbnél szebb helyeken.

Számomra osztályfőnökként felemelő érzés volt, hogy 23 gyermekemmel együtt élhettem meg ezeket az élményeket.

                                                                                     Csömöri Erzsébet /osztályfőnök/

 

 


Tájékoztató a 2019/20. tanév nyertes pályázatáról

A tavalyi sikeres pályázat után idén ismét jelentkeztünk a Határtalanul! program Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek című pályázatára.

Örömmel írom, hogy osztályom 23 tanulóval megnyerte a pályázatot, így öt napra szeptember 9-én utazunk Szlovénián keresztül egészen Fiuméig.

A kirándulás során ismerkedünk a határainkon kívül élő magyarsággal, és a magyar történelmi emlékek nyomát követjük.

Programjaink kapcsolódnak a Rákóczi – emlékévhez is.

Csömöri Erzsébet (osztályfőnök)


2018-19. tanév nyertes pályázata

Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában Szlovéniában és Horvátországban

A Határtalanul Pályázat keretén belül a 2018/19-es tanévben, szeptember 24-től 28-ig iskolánk 7. osztályos tanulói (37 fő), valamint 11 nyolcadikos diákunk 5 napos kiránduláson vett részt, melynek helyszínei Szlovénia és Horvátország voltak. A diákokat 3 pedagógus kísérte el. Az elnyert támogatás összege magába foglalta az utazás, a szállás, az étkezés költségeit, valamint a belépők árát.

Az ötnapos kirándulás célja az volt, hogy a gyerekek az első két napon megismerkedjenek Szlovénia határmenti magyar nyelvterületének természeti és kulturális értékeivel, a hét második felében pedig Horvátországban magyar történelmi kincsek nyomába eredtünk.

Az utazást előkészítő órák előzték meg, melyek során ismertettük a gyerekekkel Magyarország és Horvátország csaknem ezer éves kapcsolódását. Felelevenítettük közös történelmünk nagyjait, a két nemzet közös hőseit, akik a szabadság eszméjéért harcoltak. Csoportos foglalkozás keretén belül felkutattuk a Zrínyiek, a Frangepánok és az Erdődyek jelentőségét a magyar történelemben. Szlovénia vonatkozásában tárgyaltuk a hetési régió különleges néprajzát, valamint a Vendvidék és a Muravidék szerepét a magyar történelemben. Foglalkoztunk a Kárpát-medencei magyarság elhelyezkedésével, problémáival. Kiemeltük a muravidéki tájegységet, valamint az egykoron Corpus Separatumként a magyar koronához csatolt „magyar tengerpart” vidékét. Vállaltuk, hogy a második napon meglátogatjuk Pártosfalva (Hodos) Kétnyelvű Általános Iskoláját. Az ottani magyar gyerekeknek iskolánkat bemutató kisfilmmel, néptáncos produkcióval, népdalcsokorral és két szavalattal készültünk.

Utunk során számtalan szebbnél szebb kastéllyal, várral ismerkedtünk meg. Lendván megtekintettük a Bánffy-Esterházy kastély kiállítását. Itt láthattuk Lendva híres szülöttének, Zala György szobrászművésznek, az alkotásait, valamint a hetési tájegységre jellemző viseletet és használati tárgyakat. Ellátogattunk Közép- Európa legnagyobb orchidea farmjára is, ahol a trópusi kert különleges egzotikus növényeivel bűvölt el bennünket. Még az első napon meglátogattuk Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várkastélyát, a felsőlendvai Széchy-várat.

A második napon végre előadhatták a gyerekek azokat a produkciókat a Kétnyelvű Általános Iskolában, amivel nagyon készültek. Óriási sikerük volt. Utunk egyik további állomása volt a Belatincon található Zichy-vár, ahol még egy patika-kiállítást is megnézhettünk.

Ezután a horvát főváros, Zágráb, meglátogatása szerepelt a programban. A második éjszakát itt töltöttük. Felkerestük a város magyar vonatkozású történelmi emlékeit, többek között a Szent László által alapított székesegyházat. Ezután végre az egykori „magyar tengerpart” volt az úti- cél. Először a Fiuméhez tartozó Tersattoba látogattunk, ahol felsétáltunk a várba, amit a Frangepánok a 13. században építettek. Ezután a fiumei kikötőben megkoszorúztuk az egykori közlekedésügyi miniszter, Baross Gábor, emléktábláját.

Az utolsó két éjszakát Crikvenicában töltöttük. Szállásunk közvetlenül a tengerparton volt, gyönyörű kilátással. Az időjárás is nekünk kedvezett, így meg tudtunk mártózni a tengerben, ami maradandó élmény mindenki számára.

Kirándulásunk gyöngyszemeként emlegetjük Opatiját (Abbáziát) a horvát tengerparton. Ez az a hely, ahol a monarchia világa elevenedett meg számunkra.

Az utolsó napon ellátogattunk az Erdődyek és a Zrínyiek egykori birtokaira, Varasdra és Csáktornyára. Varasdon megnéztük az Erdődy-várat, Csáktornyán pedig megkoszorúztuk Zrínyi Miklós költő és hadvezér emlékművét, melyet a kursaneci erdőben történt szörnyű tragédia emlékére állítottak fel.

Fáradtan, de élményekben gazdagon tértünk haza.

A programot értékelő foglalkozásokkal zártuk: csoportmunkában a gyerekek élménybeszámolót írtak, fotómontázst, diasort készítettek az utazásról, melyeket iskolánk honlapján, valamint a helyi újságban is elérhetővé tettünk a diákok, szülők számára.

Gondolatok az élménybeszámolókból:

„Nekünk Fiume ragadt meg a kirándulás helyszínei közül a legjobban. Leginkább azért, mert végre láthattuk a tengert, amire eddig nem igazán volt lehetőségünk.”

„A szállások közül a legutolsó tetszett a legjobban, mert az a tengerparton volt, és az erkélyre kiállva gyönyörű kilátás nyílt a tengerre.”

„Kirándulásunk során sok szép helyre ellátogattunk. Rengeteg élményt szereztünk. Olyan helyekre jutottunk el, ahova lehet, hogy az életben már többé nem lesz lehetőségünk pl. Opatija, Fiume, Zágráb.”

„Horvátország, Szlovénia! Nagyon szép országok, tele látványossággal!”

„Az időjárás nekünk kedvezett, így még fürödni is tudtunk a tengerben!”

„A kirándulás mindenkinek jó emlék marad.”

„Szlovénia meseszép ország! Dombjaival, hegyeivel elkápráztatja az embert! Reméljük, máskor is eljutunk ezekre a helyekre!”

„A kiránduláson nagyon jól éreztük magunkat! Köszönjük, hogy eljuthattunk ilyen messzire!”