Kedves Szülők!
Megjelent az Emberi Erőforrások Minisztere 17/2021. (III.5.) EMMI határozata a köznevelési intézmények működését érintő egyes veszélyhelyzeti intézkedésekről.
Intézményünkben 2021. március 8-tól 2021. március 31-ig a nevelés-oktatás tantermen kívüli, digitális munkarendben kerül megszervezésre. Gyermekfelügyelet nem kerülhet megszervezésre. Az étkezési igényt felmértük. Az étkező gyerekek a konyhán vehetik át az ebédjüket 12 és 13 óra között (edényt nem kell vinni).
Iskolánk a tavaszi szünetet követően nyit a Kormány döntése alapján.
A tavaszi szünet a tanév rendje szerint: 2021. április 1–6.
A fenti intézkedések részletszabályait tartalmazó EMMI határozat az alábbi hivatkozásra kattintva érhető el.
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/tavoktatas/17_2021_EMMI_hatarozat.pdf
A digitális oktatás részleteit az alábbiakban olvasható Eljárásrendünk tartalmazza.
ELJÁRÁSREND A DIGITÁLIS MUNKAREND ESETÉN A DÖMSÖDI SZÉCHENYI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN
A tantermen kívüli, digitális munkarend szerinti alapfeladat-ellátás rendjét és ellenőrzését szabályozó eljárásrend tartalmi elemei:
- Az online órák megtartására használt felület a KRÉTA Digitális Kollaborációs Tér (DKT). Ezekről az órákról felvételek készülhetnek, melyeket a pedagógus később minden tanuló számára elérhetővé tehet.
- Az osztályfőnökök segítik a szülőket/diákokat abban, hogy a DKT felületének használata zökkenőmentes legyen számukra (ellenőrzik az oktatási azonosítók meglétét a belépéshez). Sikertelen belépés esetén az adott órát tartó pedagógus az óra linkjét elküldheti a diáknak.
- A pedagógus a KRÉTA e-naplóban köteles feltüntetni a tanóra anyagát és a házi feladatot. Más felületet nem használunk erre a célra.
- A digitális munkarend esetén órarend alapján tanítunk. A Ráhangolódások elmaradnak, a tanítás minden reggel 7.45-kor kezdődik. A tanítási órák időtartama 30 perc, a tanórák közti szünetek 15 percesek.
7 45 – 8 15
8 30 – 9 00
9 15 – 9 45
10 00 – 10 30
10 45 – 11 15
11 30 – 12 00
- A testnevelés, rajz, technika, informatika, ének órák esetében a pedagógus feladata a tanítási órák elindítása, az adott feladat közlése, ezután a gyerekek önállóan is dolgozhatnak. Az elkészített munkák ellenőrzése/értékelése a pedagógus feladata.
- A pedagógusok ügyelnek arra, hogy a személyes kontaktus nélküli oktatásban sem lehet több a tanórák ideje a normál órákénál, valamint a kiadott otthoni feladatok elvégzésének időigénye sem lehet több annál, ami egyébként a hagyományos jelenléti oktatásban pedagógiailag hasznos és indokolt.
- A hittan/etika órákra nem kell online bejelentkezni. A hitoktató/pedagógus az anyagot/feladatot a KRÉTA felületére tölti fel.
- Amennyiben egy alsó tagozatos tanuló nem tud bekapcsolódni az órák idején az oktatásba, az osztályfőnök feladata a mentor tájékoztatása erről. A mentori csoportok létrehozása az alsós intézményvezető-helyettes és az alsós munkaközösségvezető feladata.
- Amennyiben egy felső tagozatos tanuló nem tud bekapcsolódni az órák idején az oktatásba, a szaktanár feladata értesíteni az osztályfőnököt, aki tájékoztatja a fejlesztőpedagógust/iskolapszichológust erről.
- Az értékelés, beszámoltatás formái:
Ügyelünk arra, hogy az értékelés teljesíthető terhet rójon a tanulókra, ugyanakkor érthető, reális és fejlődésre inspiráló visszajelzést biztosítson számukra.
Az élő (valós idejű) beszámoltatás megvalósítható
- videókonferencia,
- telefon,
- csevegőprogramok,
- telefonos alkalmazások (például videócsevegések),
- Office365 csomag szoftvereinek használatával is.
Az időben késleltetett, távoli beszámoltatás formái:
- a megosztott dokumentumok, táblázatok,
- az online kérdőívek,
- a különféle tesztek,
- a házi dolgozatok,
- a prezentációk, projektmunkák,
- a multimédiás (fotó, videó, montázs, kollázs, gondolattérkép, problémafa) beadandó feladatok.
Feladatok offline módon történő megoldása (főleg a technika, rajz tantárgyak esetén):
- poszterkészítés,
- kreatív, művészi alkotás készítése,
- fénykép, hang- vagy videófelvétel készítése (ügyelve az informatikai biztonságra)
A pedagógiai értékelés fajtái célja vagy funkciója szerint
- diagnosztikus (helyzetfeltáró) értékelés módszerei: pl. minitesztek, kvízek, tudáspróbák
- szummatív (összegző) értékelés – pl. valós idejű tesztek, beszámoltatás
- formatív (fejlesztő, formáló, támogató, alakító, segítő) értékelés – pl. támogató visszajelzések
- A tanulók munkájának értékelése:
A tanmenetben foglaltakat rugalmasan kezeljük. A rajz, technika tantárgyak esetén a tanórai anyagokat a hagyományőrzés és az aktuális évszak figyelembevételével határozhatjuk meg.
A készségtárgyakból, környezetből, földrajzból, biológiából, kémiából, fizikából és az informatika tantárgyakból havonta minimum 1 jegynek meg kell lenni. A többi tantárgyból (matematika, magyar, történelem, idegen nyelv) havi 2 jegy a minimum. A digitális oktatás idején a tanulók munkáját a „digitális munka” nevű 50 %-os jeggyel értékelhetjük.
A digitális tanrend alatt szerzett érdemjeggyel értékelt dokumentumok megőrzése a szaktanár feladata.
Ha a diák:
- rajta kívül álló okból nem tud bekapcsolódni egy teszt megírásába, akkor értékelésénél a KRÉTA e-naplóban a „nem írt” bejegyzést választjuk,
- határidőre nem készíti el feladatát, melyet a pedagógus érdemjeggyel értékelne, munkájára elégtelent kap;
- a házi feladatát a következő óráig nem készíti el, házi feladat hiányt (fekete pontot) kap;
- nem kapcsolódik be a digitális munkába, a szaktanár/tanító jelzést tesz a KRÉTA e- naplóban és szóban is az osztályfőnök felé, aki felveszi a szülővel a kapcsolatot. Ha 2-3 napon belül sem történik változás, az osztályfőnök írásbeli jelzést tesz, Esetjelző lapon, a Gyermekjóléti- és Családsegítő Szolgálat felé, és a szülő felé a KRÉTA e-naplóban.
- Az iskolai könyvtár az oktatástól történő távoltartás ideje alatt zárva tart.
- Informatikai biztonság:
- Ügyelni kell arra, hogy a tanulás során a magán, személyes információk ne váljanak mások által megismerhetővé.
- Senki ne tegye közzé a közösségi oldalakon, ha egyedül, felügyelet nélkül kiskorúak, fiatalok vannak otthon!
- Ha a tanulásra használt eszközön van kamera, úgy kell elhelyezni, hogy az otthoni környezetből a lehető legkevesebb legyen látható.
- Ha a pedagógus részére le kell fényképezni vagy videózni a feladat megoldását, a fénykép vagy a videó a minimális megkövetelt adattartalmat biztosítsa, azaz a képen vagy a videófelvételen ne szerepeljen más, csak a megoldás. Ezzel a módszerrel a biztonság növelése mellett csökkenthető a hálózaton átvitt adatmennyiség is. Célszerű kisebb felbontásban menteni és küldeni, ugyanakkor mindig figyelembe kell venni az olvashatóságot.
- Adatkezelés:
- Belépéshez, regisztrációhoz csak a mindenképp szükséges adatok megadása javasolt.
- Az online rendszerek igénybevételéhez, a felhasználók személyes adatainak kezeléséhez a felhasználók beleegyezésüket adják, jognyilatkozatot tesznek. A 14. életévüket be nem töltött kiskorúak azonban nem tehetnek jognyilatkozatot, tehát nem regisztrálhatnak weboldalakon, nem járulhatnak hozzá az adatkezeléshez. Helyettük a szülő regisztrálhat, amennyiben ezt az adott szolgáltató adatkezelési elvei is lehetővé teszik.
Dömsöd, 2021. 03. 05.
Ácsné Jaksa Szilvia
intézményvezető